sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Save the Arctic, Stop FGM etc...

Äskettäin mä luin Hesarista jutun Keniassa tapahtuvasta tyttöjen ympärileikkauksista, ja sitä ennen Oikeutta Eläimille oli julkassu Fabossa valitettavan todenmukasen kuvan, joten mä tulin vakuuttuneeks, mistä haluun kirjottaa. Maailmanpelastaminen. Jjooh.
Mä kattelin kans Shellin ja Gatzpromin öljynporausta vastustavan videon. Ja pakko vaan totee: hitsi, et täs maailmas tapahtuu paljon kurjii juttui. Must on surullista, et aina me onnekkaat, jotka asutaan lämpösis kodeis, pelataan pleikkaa ja syödään - ei pelkästään sillon ku on nälkä - vaan myös sillon ku vaan huvittaa, ei tajuta oikeesti tätä onnea. Mut se on ihan ymmärrettävää ja inhimillistä, koska me ollaan totuttu tähän. Suurin osa meist ei o nähny noita huonoja asioita, eikä se pelkkä tieto niistä vääryyksistä auta ymmärtämään. Kuten aiemmin oon puhunu rantapalloilmiöstä, se on varmaan hyvin yleinen käsittelytapa, jos näistä asioista lukee tai juttelee. On helpompi vaan pistää silmät kiinni, ja unohtaa ne surkeet jutut. Jäätikkö sulaa, tyttölapsia ( poikia unohtamatta) silvotaan savimajoissa partakoneenterillä, turkistarhausta ei lopeteta rahan takia... Ei näitä mielellää ajattelekaan.
Sitä törmää harmittavan usein sellasiin ajattelutapoihin, että "mitä se auttaa, jos yks ihminen tekee jotain" ja sit jätetään joku aivan mitättömän pieni teko tekemättä, mikä mahdollisesti auttas jonkun asian parantumista. Ei välttämättä kovinkaan paljon, mutta hitto vieköön, mitä haittaa siitä on jos allekirjottaa jonkun vetoomuksen internetissä. Siitä voi ainoastaan olla hyötyä. Sitä muutenkin istutaan päivät pitkät koneella lagittamas, joten ei nyt 17 sekuntia voi olla liian aikaavievä juttu, eihän?
Mä en oo mikään ympäristötietäjä, joten en osaa selittää hirveen nokkelasti, mitä tapahtuu arktikselle, jos siellä porataan öljyä. Saastuttaahan se etc. Mut parantumattomana eläinrakkaana mua surettaa hirveesti ne suloset (verenhimoset lihansyöjät, joojoo) pikku lumipallero jääkarhut. No mut kuitenkin, se on paha juttu. Olis muitakin vaihtoehtoja. Mut rikkaat öljymiehet on niin pirun rahanahneita, ettei aattele muuta, kun omaa palkkapussiaan.
Mut on jotain, mitä tälle asialle voi tavallinen tallaajakin tehä, vaikka söiskin silloin ku huvittaa lämpösessä kodissaan ja pelailee pleikkaa. Harmi, että mun blogia lukee vaan ehkä kolme ihmistä, ja niitäkin oon jo valistanu. No, enivei. http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/ilmastonmuutos/Arktis/Voit-pelastaa-Arktiksen/ Tuolla on ihan pikkiriikkisiä juttuja, millä voi vaikuttaa. Mut tää on iisein, ja varmast hyvä tapa: http://www.savethearctic.org/ !


Tosta Afrikassa tapahtuvasta silpomisesta (Female Genital Mutilation, FGM). Se oli aika tuntematon juttu mulle, ennen ku katoin muutama vuos sitte Aavikon kukka (Desert Flower) -leffan. Mä katoin sen useempaan kertaan. Ja voin kertoo, että tuli paha olo. Itkin hirveesti. Se tarina on kuitenki uskomaton, ja oon onnellinen sen henkilön puolesta. Ja se, mihin se on päässy ja mitä se on saanu aikaan, on uskomatonta. Sitä silpomista tehdään siis siks, että ilman sitä ollaan muka epäpuhtaita ja saastasia. Mutta se on "hieno perinne". Se on vaan valitettavan ulottumattomissa. Sitä on hankala valvoa jossain pikku tuppu savimajakylissä. Mä en vielä oo keksiny, mitä me tavalliset tallaajat voidaan tehdä, muuta kun lahjottaa rahaa... (sekin on sit kyseenalaista itse kenenki mielestä) mut täältä tästä aiheesta lisää. http://www.desertflowerfoundation.org/en/ ja tässä pieni pätkä elokuvasta...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti